Delen op

PERSBERICHT: Agrico toont groei in innovatie tijdens Bio-beurs

Emmeloord, 24 januari 2020 – Op woensdag 22 en donderdag 23 januari jl. nam aardappelcoöperatie Agrico met dochteronderneming Leo de Kock deel aan de Bio-beurs in Zwolle. Samen toonden de bedrijven hier hun groei in innovatie.

Sinds twee jaar voert Agrico haar innovatieve rassen onder het label ‘Next Generation’. Dankzij hun unieke Phytophthora-resistentie lenen deze rassen zich bij uitstek voor biologische teelt. Daarnaast beschikken deze rassen ook over uitstekende consumptiekwaliteiten. Tijdens de beurs liet Agrico zien hoe de toonaangevende rassen uitgroeien tot een volwassen en breed pakket voor zowel telers als consumenten.

Voor bijna elk segment is inmiddels een geschikt ‘Next Generation’ ras beschikbaar. Op dit moment bestaat het pakket uit de rassen Twinner, Twister, Alouette, Carolus, Levante, Novy en Ardeche. Tijdens de beurs kon voor het eerst worden kennisgemaakt met drie potentiële ‘Next Generation’ rassen: Fenna, Jacky en Beyoncé. Na een introductieperiode kan nu al worden gesteld dat Agrico’s ‘Next Generation’ rassen een succes zijn. Er is veel vraag bij telers en ook de biologische aardappelschappen van de supermarkten kunnen niet meer zonder deze rassen. Innovatieve rassen voor een duurzame toekomst, omarmd in het retailconvenant:‘transitie naar duurzame rassen’, dat ervoor moet zorgen dat eind 2020 100% van de Nederlandse biologische supermarktaardappels robuust is. Een belangrijk aandeel hierin wordt gevormd door Agrico’s ‘Next Generation’ rassen, die meer dan voldoen aan het predicaat robuust, doordat ze een intrinsieke Phytophthora-resistentie bevatten in zowel het loof als het blad.

Agrico’s groei in innovatie kwam ook op andere wijze tot uiting. Dochteronderneming Leo de Kock presenteerde tijdens de beurs vol trots haar nieuwe huisstijl die de nieuwe visie van het bedrijf tot uiting brengt. Vanuit haar missie: het beste voor teler en retailer, wil Leo de Kock haar producten op een zo duurzaam mogelijke manier leveren aan retailers met een faire prijs voor de telers. Nóg efficiënter, transparanter en duurzamer werken in de keten met als doel in 2025 dé AG-retailpartner van Nederland zijn. Neem voor meer informatie over de nieuwe visie en huisstijl een kijkje op www.leodekock.nl.

 

Fotografie: Klaas Eissens